Jak na focení produktů IV. - specifické materiály a jak se z nich nezbláznit

18.01.2025

Minule jsem vám nastínila některé materiály, které dokáží fotografům přidělat pár vrásek navíc. Přitom fotit krásné skleněné vázy, luxusní šperky a hodinky, nebo nejmodernější technologie je určitě pro mnohé lákavé a pro svoje první foto produktové krůčky by se je i možná leckdo vybral. Jsou ale zároveň poměrně zrádné. Pojďme se teď podívat na to, co vám může pomoci, když se rozhodnete, že si před foťák postavíte něco z výše zmíněného.

První věc, kterou zmíním je světlo. Hodně starostí vám ušetří světelný box (více v kapitole o světle). Díky uzavřenému prostoru se zbavíte toho, že by se vám na předmětu odráželo okolí. Světlo bude rovnoměrné a nebudou se vám tvořit žádné nechtěné stíny. Pokud budete fotit bez boxu, musíte si víc pohrát. Intenzitu a směr světla volte tak, abyste co nejvíc omezili přepaly, ale pořád se vám líbily stíny, které na fotce vznikají a to, jak "sluší" vašemu produktu. Co se týče odrazů, snažte se svoje "zátiší" postavit tak, aby se např. ve skle odráželo něco neutrálního (použijte nějaké pozadí, nebo foťte tak, aby sklo směřovalo ke stěně a odráželo stěnu a ne celý váš obývák).

Velkým pomocníkem vám bude taky polarizační filtr. Ten je hodně profláknutý především v krajinářské fotografii. Takzvaný polarizák totiž odstraňuje specifickou část světla, která vzniká jeho lomem a odrazem od lesklých ploch (odstraňuje tedy takzvané polarizované světlo). Pro příklad: když fotíte vodní hladinu a svítí slunce, máte místo hladiny jednolitou lesklou plochu (voda odráží světlo směrem do vašeho foťáku). Polarizační filtr toto světlo odstraní, a tedy místo jednolité ocelové hladiny uvidíte (při nízké hloubce vody) i dno. Tento efekt působí stejně i u skla či kovu. A co je důležité - zatímco spoustu věcí dokážete dohnat různými filtry dohnat v softwaru v postprocesu, polarizační efekt softwarově vytvořit nejde! Polarizák tak uplatníte nejen v přírodě, ale i u produktové fotky, nebo někdy i u portrétů (odlesky na brýlích typicky, či lesknoucí se pleť). Investice do polarizačního filtru (sehnat ho můžete od pár stovek do cca 5 tis.) se vám tak rozhodně vyplatí.

Jednou z posledních věcí, které tu zmíním, je ostrost. Pro e-shop totiž chcete mít fotky dokonale ostré v celé ploše. Jen si vzpomeňte, když sami vybíráte online něco ke koupi. Chcete si to dokonale prohlédnout, vidět, jak ten daný předmět vypadá ze všech stran, jak je do detailů dělaný a potom se třeba i kouknete, jak vypadá v používání. Z toho vám plyne několik věcí:

  • takové fotky tvořte na pokročilejších foťácích (kde si můžete volit jednotlivé hodnoty, mají lepší čip, atd. - o tom možná někdy příště 😊),

  • používejte stativ! Stativ vás sice omezí v tom, že tak rychle nezměníte kompozici, ale ruku na srdce, pokud nefotíte např. zmrzlinu (focení jídla je na samostatnou kapitolu 😀), tak vám produkt nikam neuteče. Pokud použijete stativ, můžete na foťáku nastavit takové hodnoty, díky kterým bude fotka dokonale ostrá, nebude šumět, ale zároveň jsou to takové hodnoty, které byste "z ruky neudrželi". A kvalita tady má přednost před pohodlím a šetřením času,

  • naučte se pracovat s takzvaným focus stackingem. Ten řeší problém, který vzniká, když fotíte malé předměty. Jestli jste někdy fotili makro, víte, že i při vyšší cloně máte pořád rozmazané pozadí fotky. Když fotíte např. hodinky, potřebujete je mít ostré celé. Samozřejmě můžete nastavit clonu na f22, ale věřte, že v takových hodnotách už váš foťák nebude vykazovat nejlepší kvalitu fotky a začnou se projevovat vady (především tzv. difrakce). Řešením je tedy focus stacking - proces, kdy vyfotíte tutéž fotku několikrát, pokaždé se zaostřením na jinou část předmětu (čím více fotek jen s drobnou změnou vzdálenosti zaostření vyfotíte, tím lépe). K tomuto opět potřebujete stativ, abyste všechny fotografie měli vyfocené stejně, jen s posunem hladiny zaostření. V softwaru pak fotografie spojíte do jedné, dokonale proostřené, ve všech rovinách. Photoshop například tento proces umí v několika málo krocích.

A moje poslední rada, kterou už jsem v předchozích částech zmínila - úklid úklid úklid! Nejsem ani tak posedlá úklidem (dokážu být pěkný bordelář, když na to přijde), ale věřte, že tohle je něco, co vám zachrání nervové zhroucení. Představte si, že hodinu vymýšlíte koncept svého focení, pak strávíte hodiny v ateliéru různým zkoušením a přeskládáváním kompozice. Když už to máte, hrajete si s nastavením foťáku a směrem světla. Vznikne vám skvěle vymazlená fotka, kterou na konci dne přetáhnete do počítače, otevřete v softwaru a… zjistíte, že na kritickém místě máte smítko, které nevyretušujete!!! V tu chvíli se někdo rozpláče, někdo to tři hodiny zkouší vymazat, jiného chytí rapl. Já většinou postupně vystřídám všechny tři fáze 😂 Před focením si tedy dokonale ukliďte plochy, kde budete fotit a oprašte vše, co budete chtít fotit. Tohle opakujte i v průběhu focení, protože některé materiály prach doslova přitahují! A nezapomeňte pečlivě očistit i vaši fototechniku (čip, objektivy, filtry), i smítko na čipu, nebo objektivu, dokáže napáchat pěknou škodu, leckdy větší, než smítko na fotografovaném předmětu.